Sinds de verlaging van het maximale dagtarief voor parkeren in Almere Buiten, wordt er vaker en langer geparkeerd. Dit blijkt uit een eerste evaluatie van de gemeente. De gemeente verlaagde het tarief vorig jaar augustus van 5 euro naar 2 euro.
Met de verlaging van het parkeertarief gaf de gemeente gehoor aan de wens van ondernemers in Almere Buiten. Volgens hen kwam sinds de invoering van het betaald parkeren in 2012 minder winkelend publiek naar het centrum, en leidde dit tot omzetdaling.
Resultaat
Maarten Vroom van Vereniging Almere Buiten Centrum (VABC) zegt dat de omzetdaling bij de ondernemers in het centrum zich de afgelopen periode niet verder heeft doorzet. Ook merkt hij een positief effect op de houding van het winkelend publiek.
"Je ziet dat de haast bij de mensen eraf is. Bezoekers van ons centrum betalen nu vaak het dagtarief, waarna ze ontspannen kunnen winkelen omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over het aflopen van hun parkeerduur. Dat maakt de sfeer in het centrum een stuk relaxter", aldus Vroom.
Resultaten evaluatie
Vergeleken met dezelfde periode in 2013, is de gemiddelde parkeerduur in de garages over de laatste vijf maanden van 2014 met 15 minuten gestegen naar ruim 2 uur. Het aantal parkeerders in de garages is nagenoeg gelijk gebleven. Op straat is het aantal parkeerders met circa 7.000 per maand toegenomen naar ongeveer 77.000 per maand. Bovendien is het aantal parkeerders dat het maximale dagtarief van 2 euro betaalt, met 40 procent gestegen ten opzichte van het aantal parkeerders dat in de oude situatie 2 euro of meer uitgaf aan parkeren.
