Buurtbewoners zijn dinsdagavond weggelopen bij de informatieavond over het huisvesten van statushouders in Tussen de Vaarten.
De gemeente hield de avond om vragen te beantwoorden van bewoners die zich vooral zorgen maken om de veiligheid van hun kinderen, nu de gemeente vanaf november 34 alleenstaande mannen uit Syrië tegenover een basisschool wil huisvesten.
Niet veilig
De vraag van buurtbewoners was vooral of de gemeente kon garanderen of de kinderen nog wel veilig buiten kunnen blijven spelen, waarop wethouder De Jonge verklaarde dat niet te kunnen garanderen maar dat de gemeente wel een vinger aan de pols zal blijven houden.
Niet geïnformeerd
Ook klaagden veel buurtbewoners over het feit niet geïnformeerd te zijn over het huisvesten. Bewoners die naast het pand wonen waar de ex-asielzoekers worden geplaatst, bleken geen brief gehad te hebben.
Na een klein uur werd er door de aanwezigen vooral gelachen om de uitleg van wethouder De Jonge en besloten meerdere aanwezigen om de informatieavond uit onvrede te verlaten.
De PVV, die eerder al schriftelijke vragen stelde aan het college, noemt het besluit idioot: "Iedere week horen we verhalen over asieleisers die jonge meisjes aanranden of verkrachten. Vooral uit Duitsland en Zweden. Het besluit om 34 jonge islamitische asieleisers naast een basisschool te huisvesten is ronduit idioot."
Evaluatie
Toch is de wethouder met de overgebleven aanwezigen tot een overeenstemming gekomen. Zo zal er over drie maanden een evaluatie worden gestart waarbij buurtbewoners betrokken zullen worden.
